Pijn bij vrijen (dyspareunie)

Pijn bij het vrijen is een klacht die veel voorkomt. Sommige vrouwen hebben er regelmatig last van, anderen een enkele keer. Het kan gaan om pijnklachten bij de ingang van de vagina, maar ook dieper in de buik. Als u vaak pijn ervaart tijdens het vrijen, is het logisch dat u minder zin krijgt om te vrijen. Het is niet ongebruikelijk dat de zin na verloop van tijd helemaal verdwijnt als gevolg van de pijnklachten.

Oorzaken van pijn bij het vrijen

Aanspannen van de bekkenbodemspieren Veel vrouwen hebben na de gemeenschap last van een branderig of schrijnend gevoel. Ook bij het plassen kan er een branderig of pijnlijk gevoel zijn. De pijn kan ontstaan doordat de bekkenbodemspieren bewust of onbewust te veel worden aangespannen. Dit kan zowel de oorzaak als het gevolg zijn van de pijn. Door eerdere ervaringen met pijn bij het vrijen, of tijdens een onderzoek bij de arts dat pijnlijk is verlopen, worden een volgende keer de spieren weer aangespannen, waardoor het vrijen juist moeilijker gaat en nog pijnlijker wordt.

Andere oorzaken van pijn bij het vrijen

Naast gynaecologische klachten zijn er andere oorzaken van pijn bij het vrijen te noemen. Het kan zijn dat er een verminderd gevoel van opwinding is en vrouwen vrijen om hun partner een plezier te doen. Daarnaast kunnen negatieve ervaringen uit het verleden de bekkenbodem meer spannen tijdens het vrijen. Dit kunnen seksuele ervaringen zijn, maar ook een onprettige ervaring tijdens een medisch onderzoek of bij een bevalling. Ook negatieve boodschappen tijdens de opvoeding ten aanzien van seks en het lichaam kunnen zorgen voor angst of negatieve gevoelens.

Bij vrouwen die minder zin in seks hebben en moeilijk opgewonden kunnen raken, wordt de vagina niet vochtig en zijn meestal de spieren rondom de vagina gespannen. Hierdoor kan het pijnlijk zijn om gemeenschap te hebben, en kan het een volgende keer nog lastiger zijn om te ontspannen.

Therapie

• Uitleg over functie en anatomie van de bekkenbodemspieren in relatie tot seksualiteit.
  • Bewust worden van de bekkenbodemspieren.
  • Uitleg over verzorging en hygiëne rond de vagina.
  • Uitleg van de seksuele responscyclus.
  • Ontspanningsoefeningen eventueel met behulp van myofeedback.
  • Hold-relaxtechnieken: Het heel zacht rekken en ontspannen van de bekkenbodemspieren.
  • Vaginale ballon.
  • Het werken met pelottes (hulsen in verschillende maten die ingebracht worden om de bekkenbodemspieren te leren wennen aan het inbrengen en tegelijkertijd ontspannen van deze spieren, siteplaceholder).
De bekkenfysiotherapeut helpt om de fysieke voorwaarden voor vrijen zonder pijn weer mogelijk te maken. Om uit het patroon van angst, pijn en/of spanning te komen, worden deze klachten meestal samen met een seksuoloog behandeld. De seksuoloog probeert tijdens de gesprekken (lallen of samen met de partner) om dit patroon te doorbreken, eventueel met oefeningen voor thuis. Op deze manier wordt ervoor gezorgd, dat het weer mogelijk is om prettig en pijnloos te vrijen.